By Published On: 3.2.2023Categories: 0 Comments

Úvod

Škoda Auto a.s. je největším výrobcem automobilů v Česku. Sídlo společnosti je v Mladé Boleslavi, kde se nachází i největší výrobní závod. V rámci Česka má dva další výrobní závody, a to v Kvasinách a ve Vrchlabí. Od roku 1991 je součástí německého koncernu Volkswagen Group. Dlouhodobě je největší českou firmou podle tržeb, největším českým exportérem a jedním z největších českých zaměstnavatelů. Společnost rovněž získala titul Zaměstnavatel desetiletí, který zohledňuje její úspěchy a odráží dlouhodobě vysokou úroveň v oblasti péče o zaměstnance. Jedním z cílů rozvoje firmy je ve spolupráci s koncernem Volkswagen a místními úřady proměnit Českou republiku v centrum rozvoje elektromobility a dlouhodobě tak zajistit pracovní místa.

Základní informace

Název společnosti: Škoda Auto a.s.
Velikost společnosti: > 250
Lokalita: Mladá Boleslav, Česká republika
Odvětví: Automobilový průmysl
Forma subjektu: Akciová společnost

Pracovní příběh

Akciová společnost Škoda Auto má zpracovánu komplexní strategii age managementu pro všechny zaměstnance napříč věkovým spektrem. Zachováván je individuální a sociální přístup. Pilíři v této podnikové strategii jsou podpora zdraví, sociální politika a vzdělávání. Důležitým faktorem je přitom prevence, která je prováděna formou organizovaných programů na podporu zdraví a sociálního programu podpory zachování zdraví. Důraz je kladen též na ergonomii, automatizaci, organizaci práce a pracovišť zohledňující snížený výkon, realizují se programy Sociální program seniority, zdravotní programy, Dny zdraví, Zdravá firma, jsou zpracovávány osobní zdravotní plány, prováděny atesty pracovních míst.

Společnost podporuje diverzitu prostřednictvím speciálního programu seniority, který je určen pro zaměstnance, kteří pracují ve firmě 30 a více let. Při pracovním zařazení seniora ve Škodě Auto a.s. je v případě potřeby senior převeden na vhodnější pracovní místo. Pokud je to ze zdravotních důvodů, náleží seniorovi doplatek do průměrného výdělku po dobu 18 měsíců. Pokud je to z organizačních důvodů, seniorovi je zachováno stejné tarifní zařazení jako na původním pracovišti, a to po dobu 12 měsíců. Po uplynutí těchto lhůt je možné u seniora, jemuž do nároku na starobní důchod zbývá méně než 5 let, jednat o určitých formách doplatku. V případě výpovědi seniora z organizačních a zdravotních důvodů poskytuje zaměstnavatel peněžní sociální výpomoc, která je závislá na délce zaměstnání ve firmě.

Užitečné postřehy

Hlavními cíli programu seniority je udržení pracovníků v aktivním pracovním nasazení, podpora zdraví při práci, případně najít kompromis pro pracovníka při změně zdravotního stavu.

Benefity může čerpat zaměstnanec – senior, který v průběhu roku neměl neomluvenou absenci 7,5 hodin a více. Senior ve Škoda Auto je zaměstnanec, který je u zaměstnavatele zaměstnán permanentně 30 let.

Program seniority Škoda Auto poskytuje zaměstnancům-seniorům například tyto výhody:

  • pokud zaměstnanec dle lékařského posudku pozbyl schopnost provádět svou dosavadní práci, je přesunut na jiné pracovní místo. A v případě přeřazení do nižšího tarifního stupně ze zdravotních důvodů, má zaměstnanec právo na doplatek po dobu 18 měsíců.
  • jestliže je pracovník přesunut na jiné pracovní místo s nižším mzdovým tarifem z důvodu organizační změny, má zaměstnanec právo na doplatek po dobu 12 měsíců.
  • senior má ročně nárok na 5 dnů pracovního volna s náhradou mzdy navíc na 14denní pobyt v lázních.

poskytnutí sociální podpory v situaci, kdy je nutné seniorovi ze zdravotních nebo organizačních důvodů dát výpověď. Výše příspěvku podléhá počtu odpracovaných hodin.

Návrhy k zamyšlení

Diskriminace na základě věku obvykle vyvolává negativní dopady, ale může také vůči starším lidem, vzhledem k jejich věku, odkazovat na laskavost. Zvýšená nemocnost, stereotyp a snížená výkonnost jsou obvykle trápení spojená se stárnutím a překonání těchto překážek je pro seniory podstatnou součástí každodenního života. Nejdůležitější je aktivní přístup samotných seniorů k práci, vzdělání a novým technologiím. Pohled na stáří u mladých i starších lidí je potřeba změnit, jelikož se důchodová věková hranice neustále zvyšuje.

Klíčová slova

automobilový průmysl, servis a příslušenství, technologie, emobilita, výrobní závod, individuální a sociální přístup, program seniority